El dissabte 28 de juny es va celebrar l’assemblea de socis de Federalistes d’Esquerres a Barcelona on es va aprovar l’informe de gestió presentat pel president de l’associació, Manuel Cruz, i es va debatre sobre qüestions d’actualitat social i política i de funcionament de l’associació. A l’informe es va destacar l’important ressò obtingut pel col·lectiu des de la seva constitució com associació a la tardor de 2013 malgrat els escassos recursos amb què compta.
Al llarg de l’assemblea es va decidir recordar a l’opinió pública la posició de l’associació respecte a la consulta convocada pels partits que recolzen el procés sobiranista impulsat per Artur Mas, així com la posició de l’associació a favor d’una reforma constitucional que inclogui una estructura plenamente federal de l’estat i que contempli la possibilitat que la ciutadania espanyola es pronuncïi sobre la forma d’estat (monarquia o república) en el context d’una Europa unida i democràtica sense fronteres.
Al respecte, el document Catalunya_sense_fronteres es planteja quatre grans objectius:
- Regenerar a fons el model polític i institucional espanyol, fent-lo més democràtic i participatiu, renovant el pacte social entre la ciutadania.
- Transformar el model autonòmic en un sistema federal que garanteixi la igualtat de drets i deures entre els ciutadans, però que també reconegui explícitament el caràcter compost de l’Estat i que afirmi sense complexos la pluralitat lingüística i cultural d’Espanya en el context d’una més estreta i solidària Unió Europea.
- Situar en el nou marc constitucional la possibilitat de la secessió territorial en base a regles clares i als principis de l’excepcionalitat i grans majories.
- Donar la darrera paraula a la ciutadania per escollir entre monarquia o república com a forma d’Estat.
El document “Federalistes d’Esquerres davant la votació del dia 16 al Parlament de Catalunya” afirma que “Federalistes d’Esquerres creu que la consulta que necessita la ciutadania és aquella que serveixi per ratificar una reforma constitucional que, entre altres coses, estructuri Espanya com un Estat federal i reconegui la lliure voluntat dels seus pobles per formar-ne part. Només en el cas que, en aquest referèndum, els votants catalans es manifestessin majoritàriament i clarament en contra, caldria obrir excepcionalment un procés de consulta per a una possible secesión”.
A l’assemblea hi van assistir socis de tot Catalunya i també de la resta d’Espanya. Hi van prendre la paraula nombrosos socis i membres de la Junta. Entre altres assistents, cal destacar la presència del nou eurodiputat de Podemos i membre de la Junta de Federalistes d’Esquerres, Carlos Jiménez Villarejo i de l’exdirigent del PSUC i Izquierda Unida, Paco Frutos, membre de l’associació. L’assemblea va aprovar els comptes de l’associació i la reassignació de responsabilitats a la junta proposada pel president, que inclouen el manteniment dels vice-presidents actuals i la incorporació com a nou vice-president de Joan Botella, actual degà de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.